Autorka blogu se předem omlouvá za možnou nepřehlednost svých článků,
jelikož myšlenky proudí rychleji než její prsty.
Děkuji za pochopení.

Čeká vás premiéra na skále?

15. července 2014 v 21:18 | Drápek |  O někom, něčem...
Tak jsem se rozhodla podělit se s Vámi o svůj premiérový zážitek. Skalní lezení! Už dlouho neplatí, že sportovní lezení je jen cvičnou disciplínou. Je sice samozřejmou součástí přípravy pro výstupy v horách, ale pro řadu lidí se stalo cílem samo o sobě - a to jak na úrovni vrcholové, tak i rekreační.

Získala jsem kamaráda, který má vášeň pro již zmíněné skalní lezení. Postupně zjišťuji, že to trošku hraničí se závislostí, ale taková závislost je vlastně potešení. Teda pokud nezačne toužit po Mount Everestu. :) No to se uvidí.

Řekl mi, že mě vezme na skály, které jsou pro začátečníky opravdu snadné. Dojeli jsme kousek za město a už v autě pozoruji, co všechno se na mě chystá za karabiny a lana. Byla jsem skutečně nervózní, ale natěšená zároveň. Nervozita stoupala už když jsem z povzdálí spatřila rychle se zvětšující skály. Batohy jsme složily u jedné těžko přístupné stěny, ale ona sama o sobě vypadala vcelku slezitelně. V překladu, že se po ní bude dát dobře vylézt, slezinu sem netahejte. :D Kámoš vybalil lano, spoustu expresek, sedák, osmičku a další lano...

Abych vás trochu zasvětila do toho, k čemu se vlastně tyhle záhadné věcičky používají. Já to před pár dny taky netušila. :) Lano je prostě lano, na to se uážete a nespadnete. Tečka, jasňačka.

Expresky jsou dvě karabiny spojené popruhem. Z nichž jedna slouží k zajištění na jistícím bodu skály a druhá k zacvaknutí lana, na kterém jste jištění. Používá se místo jednoduché karabiny, protože umožňuje větší volnost v pohybu a lano se v jistícím bodě méně tře a opotřebov

Sedák, jak se lidově přezdívá sedacímu úvazku. Má několik funkcí od pevného jistícího bodu (spojení člověka s lanem), kdy je zároveň slaňovací pomůckou až po využití poutek na zachycení karabin nebo pytlíku s magnéziem ("maglajs").

A to je myslím vše, co by v tuto chvíli potřebovalo osvětlit.

Nejprve jsem já jistila kamaráda, abych se podívala, jak se vůbec pohybovat a co a jak funguje. Ale hlavní důvod byl ten, že se nejprve musely zacvaknout expresky do jistících bodů, aby nějaké jištění vůbec mohlo fungovat. :) A cesta k prvnímu jističi nemusí být pro začátečníka bezpečná. A jak vlastně vypadá takový jistič? Podle mě to může být kdokoliv, kdo už dosáhl jistého rozumu a váhy, aby to také bylo účinné. :) Hlavní věcí je podsedák(může být i z lana)na který se připevní karabina. Do ní je zacvaknutá osmička, kterou v druhém oku prochází lano. Dale lano prochází expreskou, která je upevněna v jistícím bodě a dál pokračuje do uzlu na podsedáku lezce. Lano by mělo být vždy napnuté, aby se předešlo nějakému většímu pádu lezce, kdyby případně uklouzl. Vše jsem omrkla a dostala řádná poučení.

Podsedák se později už vyjímal na mě. Byl celkem pohodlný, když jsme zkoušeli, jestli vše drží, jak má. Karabina s lanem už náležela jen mě a tak se blížilo nevyhnutelné. Byla řada na mě! Předem jsem kámoše upozornila, ať si nevšímá případných nadávek. :) Mám docela strach z výšek, ale jak jsem později zjistila, byl zbytečný. Ve výšce několika metrů jsem zůstala stát na římse skály aniž bych se musela držet rukama. Byl to slastný pocit! Vylezla jsem až k nejvyšší expresce. Páni! Svět jakoby mi v tu chvíli ležel na dlani. Ten pocit přebije i bolavé ruce a ověřená kolena.

Zajímavostí bylo také to, že se jednotlivé stezky měly vlastní jména. Mnohdy i se skrytým podtextem jako - "mobilecrash" nebo "stačí jen podrbat". To byla naprosto hladká skála s miniaturními otvory, kam strčí malíček jen malé dítě.

Jednoznačně lezení vyzkoušejte! Nebo se podělte o svůj vlastní zážitek. :-)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.